Καρκίνος του νεφρού - νεφροκυτταρικό καρκίνωμα

όγκοι ουροποιογεννητικού σύστηματος

Εκτιμώμενος χρόνος ανάγνωσης: λεπτά
Συνολικές προβολές: 2071

Θεόδωρος Καραγκούνης, ουρολόγος χειρουργός - ανδρολόγος

επικοινωνήστε με τον γιατρό

Ο καρκίνος του νεφρού ή νεφροκυτταρικό καρκίνωμα είναι η τρίτη συχνότερη κακοήθεια του ουροποιητικού συστήματος. Εμφανίζεται συχνότερα σε άντρες, συνήθως στην έκτη και έβδομη δεκαετία της ζωής.

Ποιοι είναι οι παράγοντες κινδύνου;

Από μελέτες που έχουν γίνει, φαίνεται ότι παράγοντες που αυξάνουν την πιθανότητα να δημιουργηθεί ο καρκίνος του νεφρού είναι:

νεφροί
  • Κάπνισμα: Οι καπνιστές διατρέχουν υψηλότερο κίνδυνο να αναπτύξουν καρκίνο του νεφρού συγκριτικά με τους μη καπνιστές. Ο κίνδυνος αυτός αυξάνει ανάλογα με τον αριθμό των τσιγάρων και το χρονικό διάστημα όπου καπνίζει κάποιος.
  • Παχυσαρκία: Η παχυσαρκία αυξάνει επίσης τον κίνδυνο καρκίνου του νεφρού, περισσότερο στον γυναικείο πληθυσμό.
  • Υψηλή αρτηριακή πίεση: Η μη ελεγχόμενη υπέρταση έχει συσχετιστεί σε αρκετές μελέτες με την εμφάνιση καρκίνου του νεφρού.
  • Διατροφή: Η υπερβολική κατανάλωση κόκκινου κρέατος, ζωικού λίπους και τηγανητών αυξάνει τον κίνδυνο για καρκίνο του νεφρού. Από την άλλη πλευρά, η συχνή κατανάλωση φρούτων και λαχανικών έχει προστατευτική δράση.
  • Οικογενειακό ιστορικό καρκίνου του νεφρού: Τα άτομα που έχουν ένα μέλος της οικογένειας με καρκίνο του νεφρού αντιμετωπίζουν ελαφρά αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης της νόσου.
  • Αιμοκάθαρση: Ασθενείς που υποβάλλονται σε αιμοκάθαρση λόγω νεφρικής ανεπάρκειας για πολλά χρόνια έχουν επίσης αυξημένο κίνδυνο.

Θα πρέπει, πάντως, να ξέρετε ότι πολλοί άνθρωποι που αναπτύσσουν καρκίνο του νεφρού δεν έχουν κανέναν από τους παράγοντες κινδύνου που αναφέρθηκαν. Επίσης, πολλοί άνθρωποι που έχουν αυτούς τους παράγοντες δεν  θα αναπτύξουν ποτέ τη νόσο.

συμπτώματα καρκίνου νεφρού

Ποια είναι τα συμπτώματα του καρκίνου του νεφρού;

Στα αρχικά στάδια, δυστυχώς, σπάνια υπάρχουν συμπτώματα, και αυτά μπορεί να μην εκτιμηθούν, όπως ένα επεισόδιο αιματουρίας ή ένα αίσθημα βάρους δεξιά ή αριστερά από τη μέση. Όσο ο όγκος αυξάνεται σε διαστάσεις και ανάλογα με τη θέση του μέσα στο νεφρό, τα πιο συνήθη συμπτώματα που μπορεί να παρουσιαστούν είναι:

• Αιματουρία (παρουσία αίματος στα ούρα, το οποίο είναι είτε ορατό με το μάτι ή ανιχνεύεται στο εργαστήριο).
  • Ο πόνος στα πλευρά στην περιοχή των νεφρών που δεν υποχωρεί.
  • Ψηλαφητή μάζα στην κοιλιά.
  • Ανεξήγητη απώλεια βάρους.
  • Αδυναμία, καταβολή και πυρετός που δεν μπορούν να αποδοθούν σε άλλη αιτία.

Τα παραπάνω συμπτώματα μπορούν να οφείλονται και σε πολλά άλλα αίτια εκτός από τον καρκίνο του νεφρού. Αν έχετε κάποιο από αυτά, θα πρέπει να ενημερώσετε τον γιατρό σας, έτσι ώστε οποιοδήποτε πρόβλημα να μπορεί να διαγνωστεί και να αντιμετωπιστεί όσο το δυνατόν νωρίτερα.

Πώς γίνεται η διάγνωση του καρκίνου του νεφρού;

Αν έχετε κάποιο από τα παραπάνω συμπτώματα και μετά την κλινική εξέταση, ο γιατρός σας ίσως σας ζητήσει κάποιες επιπλέον εργαστηριακές εξετάσεις:

• Γενική εξέταση ούρων: Η αιματουρία εμφανίζεται στο 40-60% των περιπτώσεων του καρκίνου.
  • Γενική αίματος: Η ταχύτητα καθίζησης ερυθρών (ΤΚΕ) παρατηρείται αυξημένη συχνά σε ασθενείς με καρκίνο του νεφρού, ενώ η γενική αίματος μπορεί να διαγνώσει κάποια αναιμία.
  • Υπερηχογράφημα: Είναι μία απλή, ανώδυνη και ακίνδυνη απεικονιστική εξέταση, που μπορεί να δώσει κάποιες πληροφορίες για την ύπαρξη καρκίνου στο νεφρό.
  • Αξονική τομογραφία κοιλίας και οπισθοπεριτοναϊκού χώρου: Αποτελεί την εξέταση εκλογής για τη διάγνωση, αλλά και τη σταδιοποίηση της νόσου, δείχνει δηλαδή αν υπάρχει επέκταση στους λεμφαδένες  ή σε άλλα όργανα της κοιλιάς.
  • Μαγνητική τομογραφία κοιλίας και οπισθοπεριτοναϊκού χώρου: Προσφέρει ό,τι και η αξονική τομογραφία, αλλά σε κάποιες περιπτώσεις πλεονεκτεί στη σταδιοποίηση της νόσου.
  • Βιοψία: Σε κάποιες περιπτώσεις όπου υπάρχουν αμφιβολίες από τις απεικονιστικές εξετάσεις, ο γιατρός μπορεί να συστήσει βιοψία. Με μία λεπτή βελόνα που εισάγεται μέσω του δέρματος λαμβάνεται ένα μικρό δείγμα, το οποίο αποστέλλεται για εξέταση.  Η βιοψία γίνεται με τη βοήθεια υπερηχογράφου ή πιο συχνά αξονικού τομογράφου.
καρκίνος του νεφρού

Ποια είναι η θεραπεία του καρκίνου του νεφρού;

Η θεραπεία που θα συστηθεί εξαρτάται από το μέγεθος του όγκου, το στάδιο της νόσου, την ηλικία και τη γενική κατάσταση του ασθενή. Οι θεραπευτικές επιλογές που υπάρχουν, σήμερα, είναι:

• Η χειρουργική θεραπεία θεωρείται η θεραπεία εκλογής για τον εντοπισμένο καρκίνο του νεφρού. Η επέμβαση μπορεί να αφορά στην αφαίρεση ολόκληρου του νεφρού (ριζική νεφρεκτομή) ή σε κάποιες περιπτώσεις μόνο του όγκου (μερική νεφρεκτομή).
  • Η μοριακά στοχευμένη θεραπεία εφαρμόζεται όλο και περισσότερο, τα τελευταία χρόνια. Τα φάρμακα που χρησιμοποιούνται γι' αυτήν τη θεραπεία στοχεύουν σε μοριακό επίπεδο στα καρκινικά κύτταρα και εμποδίζουν την ανάπτυξή τους. Τα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά.
  • Η ανοσοθεραπεία με τη χρήση διαφόρων φαρμάκων έχει χρησιμοποιηθεί, αλλά τα ποσοστά ανταπόκρισης είναι χαμηλά.
  • Η χημειοθεραπεία, αν και εφαρμόζεται σε μεταστατική νόσο, δεν φαίνεται να έχει καλά αποτελέσματα.
  • Η ακτινοθεραπεία, παρόλο που δεν έχει θεραπευτικό ρόλο, μπορεί να εφαρμοστεί παρηγορητικά σε ασθενείς που έχουν μεταστάσεις.

Χρειάζεται παρακολούθηση μετά τη θεραπεία για καρκίνο του νεφρού;

Επειδή η νόσος μπορεί να επανεμφανιστεί, θα πρέπει να κάνετε εξετάσεις σε τακτικά χρονικά διαστήματα που θα σας συστήσει ο γιατρός σας. Οι εξετάσεις αυτές είναι η κλινική εξέταση, οι εξετάσεις αίματος, η ακτινογραφία θώρακος, η αξονική τομογραφία και το υπερηχογράφημα.

σύνταξη και επιμέλεια κειμένου
Θεόδωρος Καραγκούνης, ουρολόγος χειρουργός - ανδρολόγος

Eπικοινωνήστε με τον γιατρό

Καλέστε στο +30 28210 57722 ή στείλτε μας το μήνυμα σας.
βρείτε άλλα άρθρα σχετικά με

βρείτε άλλα άρθρα στην θεματική ενότητα
Ουρολογία
εξωτερικές πηγές
1. Πλήρη ιατρικά άρθρα σχετικά με τον καρκίνο του νεφρού στο PubMed Central
2. Επιστημονικά άρθρα, δημοσιεύσεις και αποτελέσματα κλινικών μελέτων για τον καρκίνο του νεφρού στο PubMed
προεγχειρητικός έλεγχος

10 ερωτήσεις προς τον ιατρό πριν από κάθε χειρουργείο Η αναλυτική ενημέρωση του ασθενή από τον θεράποντα χειρουργό θεωρείται αναπόσπαστο κομμάτι κάθε χειρουργικής επέμβασης. Τι πρέπει να διευκρινιστεί στη συζήτηση πριν από το χειρουργείο;
Συνολικές προβολές: 4273
Ημ/νία δημοσίευσης:
μοιραστείτε αυτή τη σελίδα με τους φίλους σας
σύνταξη και επιμέλεια κειμένου

τίτλος ανάρτησης Καρκίνος του νεφρού - νεφροκυτταρικό καρκίνωμα

περίληψη Ενημερωτικό κείμενο σχετικά με τα κλινικά συμπτώματα, τους παράγοντες κινδύνου, την διάγνωση και την θεραπευτική αντιμετώπιση του καρκίνου του νεφρού.

θεματική ενότητα
Ουρολογία

σχετικό με

αξιολόγηση
4.2 αστέρια σε 2123 αξιολογήσεις

άδεια χρήσης
Το κείμενο αυτό διατίθεται με άδεια Creative Commons Αναφορά 3.0, η οποία προβλέπει την ελεύθερη αναπαραγωγή, διανομή και παρουσίασή του, υπό την προϋπόθεση ότι θα αναφερθεί το όνομα και η ιδιότητα του/των συντακτών και η Ιατρική Βιβλιοθήκη σαν μέσο δημοσίευσης.

τελευταία επεξεργασία
el - 753 λέξεις

Γίνετε συντάκτης της Ιατρικής Βιβλιοθήκης

Όλοι οι συντάκτες αποκτούν προσωπική ιστοσελίδα εντός της Ιατρικής Βιβλιοθήκης, στην οποία μπορούν να καταχωρηθούν στοιχεία επικοινωνίας, βιογραφικό, λοιπές δημοσιεύσεις και γενικότερα οποιαδήποτε άλλη πληροφορία κρίνεται απαραίτητο από τον ίδιο τον συντάκτη.

Αν ενδιαφέρεστε να δημοσιεύσετε το δικό σας άρθρο στην Ιατρική Βιβλιοθήκη, παρακαλώ αποστείλετε το κείμενο προς καταχώρηση μαζί με τα στοιχεία επικοινωνίας σας στην παρακάτω διεύθυνση:

Εγγραφή στην τροφοδοσία RSS

Οι τροφοδοσίες Really Simple Syndication (RSS) αποτελούν έναν εύκολο τρόπο ανάγνωσης των πιο πρόσφατων δημοσιεύσεων της Ιατρικής Βιβλιοθήκης.

Εγγραφείτε τώρα στο αρχείο ροής - τροφοδοσίας της Ιατρικής Βιβλιοθήκης, ώστε να λαμβάνετε αυτόματα μια σύνοψη, όποτε δημοσιεύεται νέο περιεχόμενο ή γίνεται ενημέρωση των κειμένων. Η εγγραφή γίνεται στον browser ή και στο smartphone μέσω προγραμμάτων ανάγνωσης RSS, όπως π.χ. το Feedly

Διεύθυνση RSS της Ιατρικής Βιβλιοθήκης:

Σημείωση για τον αναγνώστη

Τα κείμενα που καταχωρούνται στην Ιατρική Βιβλιοθήκη ελέγχονται από την επιστημονική ομάδα της Κεντρικής Κλινικής Τσεπέτη για την γενική εγκυρότητά τους, με βάση την καθιερωμένη ιατρική πρακτική και τις διεθνείς κατευθυντήριες οδηγίες. Εντούτοις, στα άρθρα μπορεί να εκφράζονται και προσωπικές απόψεις του εκάστοτε συντάκτη, βασισμένες στην ατομική του κατάρτιση και εμπειρία.

Σε κάθε περίπτωση, τα κείμενα έχουν καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα και δεν μπορούν να αντικαταστήσουν την απαιτούμενη εξέταση, διάγνωση και θεραπεία από τον ιατρό σας.

premium card
η δωρεάν κάρτα προνομίων της κλινικής

premium card

Η premium card είναι μία προσωπική κάρτα σε ηλεκτρονική μορφή, η οποία σας παρέχει ειδικά προνόμια και παροχές όσον αφορά στις υπηρεσίες της Κεντρικής Κλινικής Τσεπέτη στα Χανιά. Η κάρτα παρέχεται δωρεάν και δεν σας δεσμεύει με κανένα απολύτως τρόπο.

ενημερωθείτε τώρα και αποκτήστε
την προσωπική σας premium card

chaniaclinic
η νέα κλινική σας στην Κρήτη

ακολουθήστε μας στα social media

chaniaclinic
Κεντρική Κλινική Τσεπέτη
Τηλεφωνικό κέντρο: 28210 28828 Φαξ: 28210 28829

Παπαναστασίου 9, πλατεία Δικαστηρίων, 73133 Χανιά Κρήτη GR

35.51020 24.03289

Ο καιρός στα Χανιά 21/11/2017 16:07: πολύ ασθενής άνεμος (2 bft) δυτικός εώς βορειοδυτικός, αραιές νεφώσεις, 15 °C
αραιές νεφώσεις

Ιατρική Βιβλιοθήκη

Η Ιατρική Βιβλιοθήκη είναι μια online συλλογή ιατρικών άρθρων, βίντεο χειρουργικών επεμβάσεων καθώς και άλλων ενημερωτικών κειμένων σε θέματα υγείας, με στόχο την πληρέστερη ενημέρωση των ασθενών και του ευρύτερου κοινού.

Μεταβείτε τώρα στην Ιατρική Βιβλιοθήκη >>

Βίντεο χειρουργικών επεμβάσεων

Βίντεο με παρουσίαση ιατρικών περιστατικών θα βρείτε στην Ιατρική Βιβλιοθήκη >>

καθώς και στο κανάλι της Κεντρικής Κλινικής Τσεπέτης στο YouTube >>